lørdag den 14. juli 2012

Lækker sommer Pavlova!

Denne dessert er min absolutte yndlings sammen med chokomousse! Vi var 6 voksne og utroligt nok blev det hele spist op! Det er en hel bradepande så den er virkelig enorm den her dessert :)




Opskriften er fra Jamie Oliver:
Pavlova:

6 past. æggehvider piskes så der kommer toppe der kan stå selv, pisk så i de næste 7-10 min 300 gram sukker i massen ved fuld hastighed. Et lille nip salt eller en skvis salt kan hjælpe til at sukkeret opløses bedre. Når du kører lidt masse imellem fingrene må du ikke kunne mærke sukkeret, det skal være helt opløst ellers bliver marengsen brun og falder sammen da sukkeret karamelliseres. Det er sket en anelse på billedet.

Stil i en forvarmet ovn i min. en time, denne størrelse giver jeg 1,5 time da den ellers bliver alt for blød. Laver du dem i små reder så skal de kun have en time. ( husk den hæver rætti meget..)




Fyldet er jo valgfrit, Jamies opskrift er med sødet flødeskum men jeg er en is gris! Til denne størrelse brugte jeg en bøtte cartedor vanille, og hældte 1,5 bakke jordbær over. Som det sidste hældte jeg smeltet hvid og mørk chokolade over som jeg lige havde smeltet med lidt sødmælk i mikroovnen.

Andre muligheder jeg har afprøvet er:

Is - jordbær & Marabu Daim
Is - Hindbær - Brombær & karamel
Is - banan - jordbær - Kiwi & hakket chokolade
Is - Coulis kompot af Hindbær



2 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud! Tak for opskriften:)

    SvarSlet
  2. Velbekom - det er virkelig en lækker dessert som ikke skuffer :)

    Hyggeligt med en besked :)
    Kh Jette

    SvarSlet