lørdag den 28. januar 2012

Tullebukser til de små - DIY

Jeg kan se nu at jeg har lært en del over det sidste år, og jeg kan også se at dette er en rimelig elendig DIY (hæhæ..) Så jeg vil blot informere om at der vil komme en ny DIY på tullebukser straks når jeg skal lave et par igen :-)

Jeg har fået en helt ny Pfaff symaskine en ambition 1,0 og jeg går helt amok med at sy, den er så god at sy på og efter jeg har fået købt mig en tvillingenål (to nålehoveder - kan købes til 40,- i stof & stil) så ser det så fint ud og går hurtigt!

Derfor blev det i dag og i går til disse mange bukser.. De små er til Liva og de store til niecen.

Sværhedsgraden ligger på 2 ved den her ( 1 er let..) men når du først lige har fanget fidusen så kører det bare!
Jeg har brugt en skabelon fra det gamle blad Ingelise - men har du et par yndlingsbukser som er slidte fra baby så spræt dem op og tegn dem af på bagepapir. Du kan også købe et par billige i en genbrug!

Jeg har også syet et par med ribkant - men jeg synes at til dette stof skal kanten være enkel med elastik.

 Først ligger du dit stof dobbelt og pinner det så det ikke skrider når du klipper. Jeg ved ikke om det ses men min kære mor har tegnet to lange streger på midten af hver buks så mønsteret går lige op og er ens på begge bukser. En fejl jeg først så efter billedet var taget er at jeg har vendt den ene skabelon helt forkert. Den er vendt inden jeg syede så blomsterne ikke vendte på hovedet :)
 Efter du har klippet ud siksakker du stoffet hele vejen rundt så det ikke løber.
 Derefter syer du numse stykket sammen - de to ens sider som begge er bagstykke og forstykke syer du sammen i buen. Husk at stoppe ved kanten kør ikke ned langs benet. Du vender bagstykket ret mod ret og syer - det samme med forstykket.
 Derefter har du to stykker samlet stof i stedet for 4. Læg dem nu sammen ret mod ret igen og kør ned langs benet med en stikling.Bagefter starter du ved skridtet sørg for at det er helt lige lagt sammen når du syer ned langs benet.
 Afmål elastikker til mavestykke  i bred elastik, og i lille elastik til anklen.


 Buk den øverste kant ind og sy den med en stikling- dette er for at det ser pænere ud på vrangen. Læg derefter den brede elastik ind som er syet sammen og stræk i den mens du syer med en stikling ved siden af elastikken - det er vigtigt ikke at ramme den. Er du ikke til dette så afmål elastikkens bredde og fold stoffet ind med nåle og sy løbegangen. Derefter trækker du elastikken igennem med en nål og syer den på symaskinen, og syer så lige de sidste 10 cm sammen på løbegangen.
 Ved anklen lægger du elastikken på buksekanten og trækker i stof og elastik for at rette det ud.
 Sy derefter lige som på mavestykket - ram ikke elastikken og hvis du gør så sørg for at strække den så godt at der er nok til alt stoffet.
 Klip rest tråd af..
 Og sådan - et par bukser. Jeg tillagde den lille model et par cm. ekstra (faktisk 14 i alt for med for oven og forneden) Og det blev så til en rimelig stor model..
 Et par rosebukser med hjerter på det pinkestof ved mavestykket.
 Her er der lige kommet en tylblomst på hoften.



Jeg har nu syet 7 par - det er altså ikke så svært når man lige har forsøgt sig med den første :)

4 kommentarer:

  1. jeg vil gerne have opskriften på dem må jeg det

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth :)
    Det kan du tro, jeg kan lige tegne dem af til dig og så kan du jo følge instrukserne herinde.
    Kh Jette

    SvarSlet
  3. Hej.
    Jeg faldt over disse bukser, da jeg gerne vil prøve at sy et par til min niece på 1 år.. Kan jeg måske få mønstreret? :)
    Vh Line

    SvarSlet
  4. Hej Line :-) åh mønsteret er der blevet klippet i da jeg ville eksperimentere med det, og nu er det væk! Desværre! Jeg håber du finder et andet mønster du kan bruge.
    Kh Jette

    SvarSlet