fredag den 9. december 2011

Opskrifter på fantastiske boller.

Disse boller skal du bare prøve! Det eneste fedtstof som der er i er Olien, så de er sunde og fedtfattige!


Du kan variere opskriften og bruge den til alt. Jeg bruger den til de blødeste boller selvom de er grove, pølsehorn og pirogger. Den dur til det hele og er en fantastisk grundopskrift med en - synes jeg - fantastisk let hævetid. Det er aller nemmest med en køkkenmaskine, men har du ikke sådan en så går det nok alligevel.

De er lette - prøv dem!

Boller
½ liter væske - jeg bruger lunken vand
½ dl olie
1 spsk. salt
3 spsk. sukker
 1 æg
1 pakke gær – røres ud i vand og sukker/salt
Ca. 1 kg mel. ½ delen grovmel jeg bruger ¼ rugmel, ¼ grahamsmel eller havregryn og så ca. ½ kg. hvedemel. Den skal stadig være ”våd” ikke for meget mel. Jeg plejer at gøre mine hænder våde med vand så jeg kan tage dejen af krogen og så sætter jeg dem på pladen med en isske.
1 pose tranebær, ca. 90 gram
2-3 gulerødder
½ pakke pikant ost (kan udelades men giver rigtig god smag, og luftighed)
Form dem til boller og sæt dem i ovnen med en lille skål med kogende vand i bunden. Sæt dem i midten og lad dem hæve derinde i kold ovn i 30 min.
Tænd ovnen på 180 grader alm. ovn (ikke varmluft) og giv dem 20 min. Når de kommer ud så pensel dem med vand, og lad dem hvile. Så bliver de helt bløde igen. De kan også pensles med vand, eller andet inden du sætter dem i ovnen til hævning.

Ekstra ingrediens: ½ Pikant ost, bær (tranebær eller bærblanding), spinat, gulerødder, revet ost, salt, peber.

Prøv dem :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar