fredag den 9. december 2011

Julegodter - til hele året!

Ja altså disse godter kan ikke holde sig et helt år, men spises året rundt :)

Det er mine yndlingsopskrifter, og de går altid lige ind.
Der er:
Karameller
Brændte mandler
Skumfiduser
P-tærter
Nutella


KARAMELLER
Disse Karameller er nye for mig i år. Jeg plejer at bruge denne opskrift fra Kvalimad og de er virkelig gode, men jeg faldt over denne opskrift fra Anne au chocolat og de skulle bestemt lige prøves!

karamellerne blev rigtig gode, ligesom dem man køber når man køber rigtig karamel. Dog skal de have en del mere end 10 min. men jeg lavede vandtesten løbende - dyp en ske med karamel i iskoldt vand der fornemmer du hvor langt i processen de er. Efter de havde været på køl og blev skåret ud valgte jeg at dyppe den ene halvdel i smeltet chokolade og den anden blev vendt i flormelis så de ikke hang sammen.

Men lækkert resultat :)




BRÆNDTEMANDLER
Hvert år laver jeg flere kilo brændte mandler, den sidste uge har jeg lavet 3,5 kg. og jeg har absolut spist de brændte mandler som jeg skulle have! Familien får sin andel, og der bliver givet lidt væk i gave - de vækker altid glæde.

Opskriften kan varieres - du kan putte vanillesukker i, eddike, lakrids eller kakao. Dog er jeg ikke så modig og skal helst have dem helt enkelt.

Her er en opskrift - prøv det og læs grundigt inden du går i gang så er det altså super let!

Du skal bruge:
200 g. mandler
2 dl. vand
2 dl. sukker

Bland alting sammen i en pande og sæt den på det højeste niveau - har du induktion så giv den lidt mindre i starten og sæt varmen op efter 5 min. dog aldrig helt op, altid en takt under. Du risikerer at alt væden er væk inden mandlen er tørret helt.

Det kommer til at tage tid så væbn dig med tålmodighed, det skal koge i ca 10 min. før at væden begynder at være væk, og så er det meget vigtigt at røre konstant med en spatel eller træske som tåler den høje varme. Når væden er væk, begynder mandlerne at blive seje at røre rundt i, fortsæt og så begynder sukkermassen at blive helt tør og hvidlig igen. Fortsæt og vend vend vend... Pludselig begynder sukkeret at smelte igen og der vil komme knæklyde fra mandlerne, det er tegn på at de er færdige. Vend lige indtil at nu synes de ser perfekte og humplede ud - jeg tager dem altid af lige inden det går galt dvs. lige inden det begyndte at kunne lugte en anelse brændt og inden sukkeret ligger sig som glace.

Spred dem ud over et stykke bagepapir, ikke rør ved dem for alt i verden og vent lidt.. Så har du de perfekte brændte mandler.    :)


SKUMFIDUSER
Disse skal laves hvert år. Nogle gange varierer jeg opskriften og bruger rød saftevand i stedet vand i sukkermassen. En ting er dog vigtig her - vil du have et perfekt resultat er en køkkenmaskine et must! Den giver dig flotte store luftige skumfiduser, og du risikerer at brænde din håndmikser sammen. Ellers halver opskriften, så går det nok :)

Opskriften har jeg herfra Kvalimad han er vejen til mange af mine bedste opskrifter!




P-TÆRTER
Dette er noget nyt i år, men når nu du har lavet dine egne skumfiduser så er det her piece of cake!
det smager bedst hvis du bruger usaltet peanuts, men da de er svære at finde, vasker jeg dem i vand og sætter dem i ovnen i 10 min. ved 50-10 grader og kigger lidt til dem mens jeg laver resten.

Du skal bruge:
Ca. 80 gram Skumfiduser som du klipper i små stykker
200 gram chokolade - gerne mørk kvalitets chokolade, jeg blander gerne en god lysere i også.
100 gram peanuts - usaltet.

Smelt chokoladen og bland resten i, sværere er det ikke og så skal de bare på et stykke bagepapir i små portioner og tørre inden de kommer i en dåse.
Jeg får ca. 20 stk ud af denne portion.



"NUTELLA"
Endnu et pletskud som smager himmelsk! Inspiration har jeg igen fået fra Anne jeg har tiløjet de 50 gram nødder, og det skal i ikke snyde jer selv for. Jeg tror at den vil være endnu mere lækker med nougat i, det bliver næste gang! Opskriften er her:

75 gram mørk kvalitets chokolade
75 gram lys kvalitets chokolade
1,5 dl piskefløde - jeg brugte en anelse minimælk da jeg manglede 0,5 dl. fløde
50 g smør, i tern
1 spsk. olie
50 nødder

Tag de 50 gram nødder og put dem i ovnen i et fad ved 200 grader i 5-7 min. Tage dem derefter ud og læg dem i et rent viskestykke og se om du kan få alt skallen nulleret af. skallen er bitter så den ønsker du ikke at få med i. Lad dem køle af og blend dem så. Det fineste resultat fik jeg i min kaffeblender, jeg rensede den lige først med nogle hvide ris for kafferester. Jeg vil gerne have mine nødder fuldstændig som pulver men det gør ikke at der er nogle stykker som gør at det knaser lidt.

Så varmer du din fløde op, her skete det i mikroovnen og derefter hældes det over chokoladen og olien og når det er smeltet tilsættes smørret og nøddemassen blandes i.
Hæld det på glas og opbevar det på køl, olien gør at det er mere smørbart men alligevel anbefaler jeg lige at tage den ud lidt før den skal bruges.

velbekom :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar